Тема. Фантастичне й реальне у народній казці
«Летючий корабель»
Очікувані результати
Після цього уроку учні
зможуть:
-
виразно читати та
переказувати зміст казки;
-
визначати реальне і фантастичне
у творі;
-
відрізняти елементи її
побудови та особливості;
-
характеризувати героїв
казки, визначати реальне й фантастичне у ній;
-
осмислювати те, що в житті
постійно присутні добро і зло, що дружба – великий скарб;
-
висловлювати власні
міркування про прочитане, проводити аналогії з сучасним життям.
Тип уроку. Урок формування і
вдосконалення умінь і навичок.
Обладнання:виставка збірок народних казок,
ілюстрації творів, кросворд, підручник
ЗМІСТ
УРОКУ
І. Евокація.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Учитель (на дошці прикріплений
смайл «Радість»). Покажіть мені свої
долоньки. Візьміть уважність, наполегливість, творчість і покладіть на одну
долоньку. На іншу я подарую вам терпіння і любов. А тепер обміняємося подарунками
– торкнемося долоньками.
2. Розгадування кросворда.
|
Л
|
Е
|
Д
|
А
|
Р
|
||||
П
|
Е
|
Р
|
С
|
Т
|
Е
|
Н
|
Ь
|
||
О
|
К
|
У
|
Н
|
Ь
|
|||||
|
С
|
Л
|
У
|
Ж
|
И
|
В
|
|||
|
Б
|
І
|
Л
|
И
|
Й
|
||||
Д
|
Р
|
О
|
В
|
А
|
1. Який був син в убогого чоловіка та його жінки? (Ледар)
2. Він був гранатовим у золотій оправі. (Перстень)
3. Риба, у яку перекинувся кінь. (Окунь)
4. Пропущене слово у реченні «Син три роки …, та нічого не заробив». (Служив)
5. Ох був зелений, а добрий дід - … . (Білий)
6. Що спалював Ох, щоб змінити хлопця-ледаря? (Дрова)
3. Цілепокладання.
Учитель.
· Прочитайте виділене слово.
· Які асоціації викликає у вас слово дружба? Запишіть у зошити.
Дружба – повага, взаємовиручка ….
· Поясніть його значення, користуючись тлумачним словником.
Дружба –
стосунки, відносини, в основі яких лежить довіра, прихильність, відданість
тощо.
· Що для вас означає
дружба? Чи маєте ви справжніх друзів?
· Хто приходить вам на
допомогу, коли ви цього потребуєте?
· Чи допомогали вам коли-небудь незнайомі люди?
Як ви їм віддячили?
Учитель. На жаль, між людьми живе не тільки дружба, добро, але й підступність, зло. Тому нам треба
вчитисьборотись з останніми. Сьогодні нам у цьому допоможе народна казка.
Спробуйте відгадати її назву за ключовими словами.
Літати, корабель, дурник ……
ІІ. Етап
осмислення.
1. Виразне читання казки.
Завдання: визначити ознаки казки в творі.
2. Словникова
робота.
Благословити – хрестити
кого-небудь і проказувати при цьому молитву.
Пополуднувати –
пообідати.
Падати ниць – обличчям
вниз.
Хлоп – селянин, мужик
(зневажливо).
Вороний кінь – про масть
коня – чорний із синюватим полиском.
3. «Мікрофон».
«Летючий корабель –
це казка, тому що…»
o Має зачин: «Були собі …».
o Має кінцівку: «Такий бенкет задали, що аж до неба дим пішов».
o У казці відбуваються чудодійні
перетворення : з чорного хліба стали білі паляниці, з води – горілка, зрубане
дерево перетворилося на корабель, дрова – на військо, лахміття – на багатий
одяг.
o Герої наділені надзвичайними можливостями, про що свідчать їх імена.
o Добро перемагає зло.
4. Заповнення паспорту твору.
(Колективно, учні роблять
записи в зошити)
Тема: розповідь про пригоди
найменшого сина та його друзів.
Ідея: уславлення доброти,
дружби, взаємодопомоги, покарання зверхності та пихатості.
Жанр: чарівна казка.
Дійові особи: дід,
баба, два розумних сини, один дурний син, цар, його дочка, зустрічний дід,
Слухало, Скороход, Об’їдайло, Обпивайло, Морозко, Стрілець та інші.
Структура казки:
З'ясуйте
за поданою схемою перебіг казкових подій.
Логічні частини: —
Події:
зачин —-
розвиток
подій —-
розв'язання
проблеми —
кінцівка —
5. Робота в парах.
-Чарівні казки передбачають наявність
нереального, фантастичного у характерах героїв, їхній мові, зовнішності та
вчинках. У цих казках неодмінно відбуваються чарівні перетворення, діють
чарівні речі, використовуються магічні числа. Сили зла завжди уособлюються у
вигаданих істотах.
- Складіть у робочому зошиті список персонажів,
які допомагають героєві казки.
Хто
допомагає?
|
Як
саме допомагає?
|
Фантастичне в образі
|
Реальне в образі
|
|
|
|
|
6. «Вірю – не вірю».
Чи вірите ви що…
1. У діда і баби було два сини. (Ні)
2. Дурень вирішив піти з братами. (Так)
3. Старі поблагословили всіх своїх дітей в дорогу. (Ні)
4. Дід, якого зустрів дурень, ходив по світу і просив милостиню. (Ні)
5. Дід порадив дурникові не брати по дорозі нікого на свій корабель. (Ні)
6. Чоловік ніс в’язанку дров за плечима, бо хотів розпалити вогонь, щоб
зігрітися. (Ні)
7. Товариші, прилетівши на кораблі, опустились у царя під вікнами і пішли
обідати. (Так)
8. Цар, побачивши дурня на золотому кораблі, зразу ж погодився видати за
парубка свою дочку. (Ні)
9. Обпивайло дістав води живлющої і цілющої. (Ні)
10.
У чавунній бані Морозко розкинув солому і
відразу стало там холодно. (Так)
11.
Військо у лаву стало – як перемиту. (Так)
12.
Царівна засміялась: який у неї гарний чоловік
буде! (Так)
7. Гра « Хто я?»
Завдання. Виступіть від імені одного з героїв казки, не називаючи його імені, а
тільки розповідайте про його вчинки. (Учні повинні відгадати, хто цей герой)
8. «Гронування».
-
Визначте риси характеру
дурня.
ввічливий готовий боротися за своє щастя сміливий нерозважливий
-
Яких людей символізує
герой?
-
Чи справедливо його так
названо у творі?
-
Завдяки чому збулася мрія
героя про щастя?
9. Фізкультхвилинка.
В нашім класі друзі
всі: (3
оплески в долоні)
Ми і ви, ти і я. (3
оплески в долоні)
Посміхнись тому, хто зліва, (Поворот вліво)
Посміхнись тому, хто
справа (Поворот
вправо)
Ми
– одна сім’я! (Жест
руками)
Учитель:
Поділіться, діти, з усіма теплом,
Подаруйте
його друзям, хай зросте добром.
10.
Метод «Прес».
-
Висловіть свої думки щодо
вчинків діда, баби, царя. Як поради для цих героїв виберіть прислів’я.
Друзі пізнаються в біді.
Не одежа красить людину, а добрі діла.
За науку цілуй батька й матір в руку.
Слово – не полова, язик не помело.
Не кидай словами, як пес хвостом.
Дитина хоч кривенька, та батькові-матері
миленька.
Добре діло роби сміло.
Матері кожної дитини жаль, бо котрого
пальця не вріж, то все болить.
9. Тренінг «Знайди пару»
- Об'єднайте випробування
з тим, хто його виконав:
1
Дурень А випив усі
запаси рідини
2
Слухало Б допоміг другові не спаритися у бані
3
Скороход В знайшов
летючий корабель
4
Стрілець Г приніс води живущої й цілющої
5
Об'їдайло Д дізнавався
усі новини першим
6
Обпивайло Є розбудив
товариша, який уснув під час ви
7
Морозко конання
завдання
Е знищів
усе їстівне, чим пригощали
Ключ: 1 в, 2 д, 3 г , 4є, 5 є, 6 а, 7 6.
10. Рубрика «Телеграма з казки»
- Вгадайте, хто з
персонажів казки міг дати таку телеграму:
1. «Шукаю роботящого зятя, який вміє будувати
швидкий транспортний засіб». (Цар)
2. «Влучу білці в око зі ста кілометрів».
(Стрілець)
3. «Проконсультую з питань будівництва». (Дід)
4. «Чекаю запрошення на званий обід, дуже
зголоднів». (Об'їдайло)
5. «Можу влаштувати зиму посеред літа за
символічну плату». (Морозко)
6. «Готовий бути посередником між начальством та
підлеглими». (Лакей)
7. «Дуже
мучить спрага, озерця не пропонувати». (Обпивай-ло)
8.
«Позичу на невизначений час повітряний транспортний засіб з метою подорожі».
(Дурень)
9. «Доправлю вчасно будь-які повідомлення або
пакунки». (Скороход)
IІІ. Рефлексія.
1. «Точка зору».
·
Чи хотіли б ви, щоб у вас
були такі товариші, як у дурня? Чому?
2. Прийом «РОФТ».
РОЛЬ
|
Учень 5
класу
|
ОТРИМУВАЧ
|
Іван-дурник
|
ФОРМА
|
Есе
|
ТЕМА
|
Якби
я мав летючий корабель.
|
|
|
3.
Складання
сенкана.
Друг.
Вірний,
щирий.
Допомагає,
любить, захищає.
Без нього не прожити.
Поруч
Друзі
Щирі, рідні
Слухають, говорять, тішать
В моєму серці живуть
Наймиліші
Щирі, рідні
Слухають, говорять, тішать
В моєму серці живуть
Наймиліші
Друг.
Вірний, щирий.
Вислухає, порадить, зрозуміє.
Завжди допоможе у біді.
Опора.
4.
Заключне
слово учителя.
Життя – це довга подорож. Пам’ятайте слова
дідуся: “По дорозі бери, кого б там не стрів”. Хто б не зустрівся на вашій
дорозі, допоможіть йому, адже добро повертається сторицею.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове загальне:
підготувати переказ казки від імені героя.
Обов’язкове на вибір: а)
заповнити таблицю в робочому зошиті “Хто допомагає”, “Як допомагає” головному
персонажеві; б) скласти свій варіант продовження казки.
За бажанням: а)
намалювати ілюстрації до казки; б) підготувати її інсценізацію.
Випереджувальне
індивідуальне завдання: підготуватися до виразного читання за ролями уривків
казки “Ох”.
Немає коментарів:
Дописати коментар